Principiul confidentialitatii datelor cu caracter personal - pentru primarii
Confidentialitatea datelor cu caracter personal reprezinta un principiu-cheie instituit de GDPR in privinta prelucrarii neautorizate sau ilegale a datelor cu caracter personal. Regasim exceptii/derogari instituite de GDPR in aplicabilitatea anumitor institutii determinate de necesitatea respectarii confidentialitatii (spre exemplu, art. 9 alin. (3), art. 14 alin. (5) lit. d) din Regulament). Astfel, GDPR permite prelucrarea datelor cu caracter special prevazute la art. 9 alin. (2) lit. h) din Regulament de catre o persoana obligata la respectarea secretului profesional si instituie o exceptie de la comunicarea informatiilor prevazute in art. 14 atunci cand datele cu caracter personal au fost obtinute din alte surse si acestea trebuie sa ramana confidentiale.
Potrivit dispozitiilor din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici:
De asemenea, dispozitiile art. 12 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatii de interes public prevad ca se excepteaza de la accesul liber al cetatenilor informatiile cu privire la datele personale, potrivit legii, prin date personale intelegandu-se orice informatie privind o persoana fizica identificata sau identificabila . Intelegem din cuprinsul dispozitiei legale faptul ca exceptia dreptului la acces are relevanta si se aplica in raport cu alte date cu caracter personal decat cele apartinand persoanei vizate solicitante, intrucat ar fi nefiresc ca propriile date cu caracter personal sa fie confidentiale persoanei carora apartin.
In mod firesc, normele ce prevad obligatia de a pastra secretul profesional sau alte obligatii echivalente de confidentialitate ar trebui sa se aplice doar in ceea ce priveste datele cu caracter personal pe care operatorul sau persoana imputernicita de operator le-a primit in urma sau in contextul unei activitati care intra sub incidenta acestei obligatii de pastrare a confidentialitatii.
Clauze de pastrare a confidentialitatii trebuie sa se regaseasca nu doar in contractele salariatilor/angajatilor, ci si in contractele incheiate cu furnizorii de servicii (persoane imputernicite), precum si in orice alte documente ce contin informatii care trebuie sa ramana confidentiale.
Potrivit dispozitiilor din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici:
- art. 26 alin. (4) persoanele care au acces la datele cuprinse in evidenta nationala a functiilor publice si a functionarilor publici, precum si la dosarul profesional al functionarului public au obligatia de a pastra confidentialitatea datelor cu caracter personal, in conditiile legii;
- art. 46 Functionarii publici au obligatia sa pastreze secretul de stat, secretul de serviciu, precum si confidentialitatea in legatura cu faptele, informatiile sau documentele de care iau cunostinta in exercitarea functiei publice, in conditiile legii, cu exceptia informatiilor de interes public;
- art. 77 alin. (2) lit. f) constituie abatere disciplinara nerespectarea secretului profesional sau a confidentialitatii lucrarilor cu acest caracter.
De asemenea, dispozitiile art. 12 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatii de interes public prevad ca se excepteaza de la accesul liber al cetatenilor informatiile cu privire la datele personale, potrivit legii, prin date personale intelegandu-se orice informatie privind o persoana fizica identificata sau identificabila . Intelegem din cuprinsul dispozitiei legale faptul ca exceptia dreptului la acces are relevanta si se aplica in raport cu alte date cu caracter personal decat cele apartinand persoanei vizate solicitante, intrucat ar fi nefiresc ca propriile date cu caracter personal sa fie confidentiale persoanei carora apartin.
In mod firesc, normele ce prevad obligatia de a pastra secretul profesional sau alte obligatii echivalente de confidentialitate ar trebui sa se aplice doar in ceea ce priveste datele cu caracter personal pe care operatorul sau persoana imputernicita de operator le-a primit in urma sau in contextul unei activitati care intra sub incidenta acestei obligatii de pastrare a confidentialitatii.
Clauze de pastrare a confidentialitatii trebuie sa se regaseasca nu doar in contractele salariatilor/angajatilor, ci si in contractele incheiate cu furnizorii de servicii (persoane imputernicite), precum si in orice alte documente ce contin informatii care trebuie sa ramana confidentiale.
Newsletter PortalProtectiaDatelor.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalProtectiaDatelor.ro si primesti cadou Raportul special "Munca la domiciliu - Aspecte practice privind GDPR"!
Articole similare din categoria GDPR pentru institutii publice
04Nov2018
Temeiul legal de prelucrare a datelor cu caracter personal specific autoritatilor publice locale din perspectiva GDPR
de Alina Matei
04 Nov 2018
04Nov2018
Prelucrarea datelor cu caracter personal in conformitate cu principiile de protectie a datelor - in primarii
de Laurentiu Petre
04 Nov 2018
04Nov2018
Analiza activitatilor de prelucrare a datelor cu caracter personal de catre primarii
de Laurentiu Petre
04 Nov 2018
04Nov2018
Compartimentul evidenta electorala. Registrul electoral al Autoritatii Electorale Permanente
de Alexandru MATEI
04 Nov 2018