Monitorizarea automatizata a tuturor mesajelor online ale persoanelor fizice
Unele drepturi ale omului sunt mai fundamentale decat altele. Iata un exemplu de derogare exceptionala de la prevederile GDPR si de la prevederile art. 7 din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene (Articolul 7 - Respectarea vietii private si de familie: Orice persoana are dreptul la respectarea vietii private si de familie, a domiciliului si a secretului comunicatiilor. ): monitorizarea automatizata a tuturor mesajelor online ale persoanelor fizice, e-mail si mesagerie instant.
Unii furnizori ale anumitor servicii de comunicatii interpersonale, cum ar fi serviciile de webmail si de mesagerie, utilizeaza in serviciile lor tehnologii specifice pentru a detecta abuzul sexual online asupra copiilor si pentru a-l raporta autoritatilor de aplicare a legii si organizatiilor care actioneaza in interes public impotriva abuzului sexual asupra copiilor, scanand fie continutul, cum ar fi fotografiile si textul, fie datele de transfer ale comunicatiilor.
Materialele online care contin abuzuri sexuale asupra copiilor sunt raportate autoritatilor atunci cand, prin compararea automatizata a unei imagini sau a unui videoclip cu o semnatura digitala unica dintr-o baza de date gestionata de o organizatie care actioneaza in interes public impotriva abuzurilor sexuale asupra copiilor, care contine materiale online verificate cu abuzuri sexuale asupra copiilor.
Este insa de remarcat ca, in pofida obiectivului lor legitim, asemenea activitati de monitorizare desfasurate de furnizori pentru detectarea abuzurilor sexuale online asupra copiilor in serviciile lor si raportarea acestora reprezinta o ingerinta vadita, adanca si grava cu privire la unele drepturi fundamentale ale oamenilor, respectiv dreptul la viata privata si protectie a datelor cu caracter personal, aceasta in privinta tuturor utilizatorilor de servicii de comunicatii interpersonale.
Bineinteles, astfel de ingerinte trebuie sa fie prevazute de lege si sa respecte esenta drepturilor la viata privata si de familie si la protectia datelor cu caracter personal. In acest sens, pentru a furniza un suport legal unor activitati care deja se efectueaza, a fost adoptat Regulamentul (UE) 2021/1232 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 iulie 2021 privind o derogare temporara de la anumite dispozitii ale Directivei 2002/58/CE in ceea ce priveste utilizarea tehnologiilor de catre furnizorii de servicii de comunicatii interpersonale care nu se bazeaza pe numere pentru prelucrarea datelor cu caracter personal si a altor date in scopul combaterii abuzului sexual online asupra copiilor.
Regulamentul european defineste notiuni ca "material online care contine abuzuri sexuale asupra copiilor", "abuz sexual online asupra copiilor", "ademenirea copiilor" si valorifica notiuni ca "pornografie infantila" si "spectacol pornografic".
Furnizorii de servicii de comunicatii interpersonale trebuie, printre altele, potrivit art. 3 alin. 1 lit. g) pct. (iii) din Regulament, sa se asigure ca materialele care nu au fost identificate anterior ca fiind materiale online care contin abuzuri sexuale asupra copiilor sau ademenire a copiilor nu sunt raportate fara o confirmare umana prealabila autoritatilor de aplicare a legii sau organizatiilor care actioneaza in interes public impotriva abuzului sexual asupra copiilor. Deopotriva, fiecare caz de suspiciune motivata si verificata de abuz sexual online asupra copiilor trebuie sa fie raportat fara intarziere autoritatilor nationale competente de aplicare a legii sau organizatiilor care actioneaza in interes public impotriva abuzului sexual asupra copiilor.
Intrucat Regulamentul (UE) 2021/1232 reprezinta o derogare semnificativa de la prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 privind protectia datelor cu caracter personal, aplicabilitatea sa in timp este limitata, pana la data de 3 august 2024. Acest regulament este un exemplu de derogare de la unele drepturi fundamentale ale omului in favoarea altor drepturi fundamentale ale omului, in virtutea principiului proportionalitatii.
Unii furnizori ale anumitor servicii de comunicatii interpersonale, cum ar fi serviciile de webmail si de mesagerie, utilizeaza in serviciile lor tehnologii specifice pentru a detecta abuzul sexual online asupra copiilor si pentru a-l raporta autoritatilor de aplicare a legii si organizatiilor care actioneaza in interes public impotriva abuzului sexual asupra copiilor, scanand fie continutul, cum ar fi fotografiile si textul, fie datele de transfer ale comunicatiilor.
Materialele online care contin abuzuri sexuale asupra copiilor sunt raportate autoritatilor atunci cand, prin compararea automatizata a unei imagini sau a unui videoclip cu o semnatura digitala unica dintr-o baza de date gestionata de o organizatie care actioneaza in interes public impotriva abuzurilor sexuale asupra copiilor, care contine materiale online verificate cu abuzuri sexuale asupra copiilor.
Este insa de remarcat ca, in pofida obiectivului lor legitim, asemenea activitati de monitorizare desfasurate de furnizori pentru detectarea abuzurilor sexuale online asupra copiilor in serviciile lor si raportarea acestora reprezinta o ingerinta vadita, adanca si grava cu privire la unele drepturi fundamentale ale oamenilor, respectiv dreptul la viata privata si protectie a datelor cu caracter personal, aceasta in privinta tuturor utilizatorilor de servicii de comunicatii interpersonale.
Bineinteles, astfel de ingerinte trebuie sa fie prevazute de lege si sa respecte esenta drepturilor la viata privata si de familie si la protectia datelor cu caracter personal. In acest sens, pentru a furniza un suport legal unor activitati care deja se efectueaza, a fost adoptat Regulamentul (UE) 2021/1232 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 iulie 2021 privind o derogare temporara de la anumite dispozitii ale Directivei 2002/58/CE in ceea ce priveste utilizarea tehnologiilor de catre furnizorii de servicii de comunicatii interpersonale care nu se bazeaza pe numere pentru prelucrarea datelor cu caracter personal si a altor date in scopul combaterii abuzului sexual online asupra copiilor.
Regulamentul european defineste notiuni ca "material online care contine abuzuri sexuale asupra copiilor", "abuz sexual online asupra copiilor", "ademenirea copiilor" si valorifica notiuni ca "pornografie infantila" si "spectacol pornografic".
Furnizorii de servicii de comunicatii interpersonale trebuie, printre altele, potrivit art. 3 alin. 1 lit. g) pct. (iii) din Regulament, sa se asigure ca materialele care nu au fost identificate anterior ca fiind materiale online care contin abuzuri sexuale asupra copiilor sau ademenire a copiilor nu sunt raportate fara o confirmare umana prealabila autoritatilor de aplicare a legii sau organizatiilor care actioneaza in interes public impotriva abuzului sexual asupra copiilor. Deopotriva, fiecare caz de suspiciune motivata si verificata de abuz sexual online asupra copiilor trebuie sa fie raportat fara intarziere autoritatilor nationale competente de aplicare a legii sau organizatiilor care actioneaza in interes public impotriva abuzului sexual asupra copiilor.
Intrucat Regulamentul (UE) 2021/1232 reprezinta o derogare semnificativa de la prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 privind protectia datelor cu caracter personal, aplicabilitatea sa in timp este limitata, pana la data de 3 august 2024. Acest regulament este un exemplu de derogare de la unele drepturi fundamentale ale omului in favoarea altor drepturi fundamentale ale omului, in virtutea principiului proportionalitatii.
Newsletter PortalProtectiaDatelor.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalProtectiaDatelor.ro si primesti cadou Raportul special "Munca la domiciliu - Aspecte practice privind GDPR"!
Articole similare din categoria Drepturile persoanelor fizice
28Iul2023
Siguranta datelor clientilor, din perspectiva GDPR
de Colectivul de Specialisti Rentrop&Straton
28 Iul 2023
02Mai2018
Drepturile clientilor cu privire la datele personale colectate
de Laurentiu Petre
02 Mai 2018