Folosirea camerelor de supraveghere pentru securitatea firmei
Mai avem si un alt depozit unde vrem mai multe camere (depozitul fiind mare) tot pentru securitate. Aici camerele vor fi montate in afara cladirii sa vada geamurile, usile si peretii depozitelor, si curtea interioara (intre depozite) deci nu vor fi directionate catre angajati, dar desigur angajatii mai pot trece si trec prin fata acestor camere, mai ales la sosire si plecare. La fel si curierii care vin sa ridice si sa descarce coletele vor fi prinsi de aceste camere.
Intrebarea mea este care ar fi procedura de urmat in acest caz, si daca putem monta aceste camere pentru scopul descris mai sus. Ne putem baza pe interese legitime? Vreau sa subliniez din nou, scopul nu este urmarirea angajatilor, scopul este securitatea coletelor, marfurilor respectiv depozitului, dar vom prinde si persoane fizice (angajati/clienti) cu aceste camere.
Raspuns:
Problema la situatia expusa nu este daca puteti monta camerele de supraveghere pentru scopul indicat, ci daca puteti indica un temei legal dintre cele prevazute de GDPR in articolele 6 si 9 alin. 2. In principiu va puteti baza pe interes legitim daca montati sistemul de supraveghere exclusiv in scopul mentionat, insa un temei mai potrivit ar fi art. 6 alin. 1 lit. c) plus art. 6 lit. d) din Regulament, intrucat angajatorul are obligatia de a asigura securitatea angajatilor conform prevederilor Codului Muncii (mai ales daca asigurarea securitatii se face pe baza de contract cu o firma specializata externa) sau daca legislatia aplicabila in domeniul de activitate prevede obligatia angajatorului de a asigura securitatea.
Retineti faptul ca trebuie sa identificati si unul dintre temeiurile legale de prelucrare prevazute in art. 9 alin. 2 din Regulamentul (UE) 679/2016, aplicabile prelucrarii datelor cu caracter personal speciale (datelor biometrice), cum ar fi art. 9 alin. 2 lit. b) din Regulament. In mod cert, sistemul video existent pe care doriti sa il instalati trebuie supus unor analize de risc.
Amplasarea camerelor trebuie sa fie atent revizuita pentru a asigura limitarea pe cat posibil monitorizarea zonelor care nu prezinta interes pentru scopul urmarit - asigurarea securitatii persoanelor si bunurilor, pazei si protectiei bunurilor, control acces. Se incadreaza utilizarea camerelor video in scopul asigurarii securitatii daca cu ajutorul acestui sistem se controleaza accesul in incinta unitatii, se asigura securitatea bunurilor si siguranta persoanelor - angajati ai institutiei sau vizitatori, precum si a bunurilor detinute. Adica: zonele de acces si spatiile destinate publicului, zonele cu acces restrictionat, imprejurimile cladirilor pentru a proteja spatiile exterioare, locurile de pastrare, depozitare si manipulare a coletelor.
Nu ar trebui monitorizate zonele in care exista un nivel ridicat al asteptarilor privind viata privata, spre exemplu birourile sau spatiile asimilate acestora (de exemplu, spatiile unde se pregatesc coletele, intrucat exista o diferenta intre a tine coletele intr-un anumit spatiu si a le pregati ). Sau daca doriti sa monitorizati aceste spatiii doar in scopul mentionat ar trebui eventual sa aveti in vedere o reorganizare a locului si/ modului de desfasurare a acestei activitati, eventual sa creati un spatiu monitorizat video in care in mod exclusiv sa depozitati coletele.
De asemenea, sistemul de supraveghere video nu trebuie sa fie utilizat in alt scop decat cel notificat/adus la cunostinta persoanelor vizate (informari/afise) si nu ar trebui sa fie utilizat la monitorizarea activitatii angajatilor sau la pontaj (recomandam sa aveti in vedere si dispozitiile art. 5 din Legea nr. 190/2018). Supravegherea prin mijloace video trebuie utilizata doar in situatia in care mijloacele conventionale aplicate sunt considerabil mai putin eficiente in realizarea obiectivelor mentionate (asigurarea securitatii), conform analizei de risc efectuate la nivelul entitatii.
De asemenea, potrivit Deciziei nr. 174/2018 a ANSPDCP privind lista operatiunilor pentru care este obligatorie realizarea evaluarii impactului asupra protectiei datelor cu caracter personal ar trebui sa efectuati o asemenea evaluare ale carei concluzii vor fi intr-un sens sau altul, concluzii pe baza carora veti pregati un plan si o documentatie adecvata referitoare la amplasarea sistemelor de supraveghere.
Daca doriti sa achizitionati sisteme de supraveghere noi sau sa le schimbati pe cele existente recomandam sa va consultati cu un specialist in materie, astfel incat acesta sa nu capteze (de exemplu prin focalizare sau orientare selectiva) sau prelucrarea imaginilor (de exemplu, indexare, creare de profiluri) care dezvaluie categorii speciale de date , ci doar atunci cand este necesar, calitatea imaginilor sa permita recunoasterea celor care trec prin zona de actiune a camerelor.
De asemenea trebuie sa aveti in vedere ca dispozitivul de inregistrare sa fie amplasat intr-un spatiu bine protejat, asigurat si incuiat corespunzator, pentru eliminarea posibilitatii sustragerii suportului de stocare sau a dispozitivului, in special in timpul producerii unui eveniment.
Newsletter PortalProtectiaDatelor.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalProtectiaDatelor.ro si primesti cadou Raportul special "Munca la domiciliu - Aspecte practice privind GDPR"!