Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Portal actualizat la 21 Decembrie 2024
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
PortalProtectiaDatelor.ro Un produs marca Rentrop&Straton
  • Intrebari si raspunsuri
  • Modele de documente
  • Opinia Specialistului
  • track_changesControl protectia datelor
  • Consecintele folosirii customer relationship manager software in scop de marketing, din perspectiva legislatiei de protectia datelor cu caracter personal

    03 Dec 2019
    Alexandra Jivan Raspuns oferit de
    Alexandra Jivan
    Avocat


    Folosirea unui customer relationship manager (pe scurt CRM ) in cadrul activitatii online derulate, reprezinta o practica extrem de utila in special pentru societatile care vand produse prin intermediul site-urilor.

    Acest program permite prestarea mai facila si fara erori a serviciilor de customer support, de livrare produse si colectare a pretului acestora, insa permite si activarea unor functii suplimentare ce pot conduce la atragerea de noi cumparatori dintre persoanele care doar acceseaza site-ul insa nu plaseaza si o comanda efectiva (persoane denumite generic Lead Customer ).

    Astfel de functii pot privi:
    • optiunea prin care se colecteaza date ale utilizatorilor care nu au transmis comenzi pe Site, ci doar au completat formularul de comanda. Folosind aceasta optiune, Lead Customers ar putea fi ulterior contactati prin e-mail sau telefon de societate, pentru a se afla informatii suplimentare legate de decizia lor de cumparare si in final, pentru a-i convinge sa achizitioneze produsele de pe site;
    • optiunea de incadrare a Lead Customers in diferite categorii din care fac parte si clientii care au finalizat comenzile, astfel incat toate persoanele din acea categorie sa fie informati periodic cu privire la noutatile si promotiile oferite de societate etc.

    Asadar, se poate lese observa ca facilitatile oferite de CRM pot impacta domeniul protectiei datelor cu caracter personal. In acest sens, se va verifica daca prelucrarea datelor cu cu caracter personal, in functie de scopul avut in vedere, se face in baza unuia dintre temeiurile prevazute de art. 6 alin. 1 literele (a) (f) din Regulamentul nr. 679 din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date (denumit in continuare Regulamentul sau GDPR ).

    In cadrul mai sus descris, importanta ridicata o au in special temeiurile prevazute de:
    • litera (a) a art. 6 alin. 1 din GDPR - ofera o baza legala pentru prelucrarea datelor cu caracter personal in masura in care persoana vizata si-a dat consimtamantul pentru prelucrarea datelor sale cu caracter personal pentru unul sau mai multe scopuri specifice
    Cu privire la temeiul consimtamantului, dorim sa atragem atentia supra faptului ca nu trebuie confundate conditiile consimtamantului prevazute de GDPR, cu cele ale consimtamantului reglementat de normele de drept comun. Astfel, nu se va confunda confirmarea unei comenzi prin apasarea unui buton, cu un consimtamant acordat in vederea prelucrarii datelor cu caracter personal fara a fi indeplinite conditiile prevazute de art. 7 respectiv 8 din GDPR.
    • litera (b) a art. 6 alin. 1 din GDPR - ofera o baza legala pentru prelucrarea datelor cu caracter personal in masura in care prelucrarea este necesara pentru executarea unui contract la care persoana vizata este parte sau pentru a face demersuri la cererea persoanei vizate inainte de incheierea unui contract
    Inainte de toate, precizam ca incheierea in mod valabil si executarea unui veritabil contract comercial intre cumparator persoana fizica si vanzator in vederea vanzarii si livrarii de produse prin intermediul unui site, presupune cu siguranta prelucrarea de date cu caracter personal. Cu toate acestea, nu trebuie sa uitam ca este obligatorie nu doar respectarea Regulamentului, ci si respectarea normelor legale din domeniul contractelor, al consumatorilor si ePrivacy.
    • litera (c) a art. 6 alin. 1 din GDPR - ofera o baza legala pentru prelucrarea datelor cu caracter personal in masura in care prelucrarea este necesara in vederea indeplinirii unei obligatii legale care ii revine operatorului
    Un exemplu de prelucrare a datelor cu caracter personal efectuata de societate, care poate fi bazata pe acest temei, este pastrarea facturilor dupa momentul livrarii produselor catre cumparator, avand in vedere obligatiile prevazute de legislatia fiscala.
    • litera (f) a art. 6 alin. 1 din GDPR - ofera o baza legala pentru prelucrarea datelor cu caracter personal in masura in care prelucrarea este necesara in scopul intereselor legitime urmarite de operator sau de o parte terta, cu exceptia cazului in care prevaleaza interesele sau drepturile si libertatile fundamentale ale persoanei vizate care necesita protejarea datelor cu caracter personal, in special atunci cand persoana vizata este un copil
    In considerarea acestui temei, precizam ca libertatea de a desfasura o activitate comerciala recunoscuta de art. 16 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene precum si de articolele 56 si 57 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, trebuie respectata. Cu toate acestea, dreptul de a desfasura activitati economice nu va reprezenta un motiv suficient pentru a justifica existenta unui interes legitim al societatii in vederea prelucrarii sub orice forma a datelor cu caracter personal.

    De asemenea, tocmai pentru ca serviciile oferite de magazinele on-line sunt considerate ca fiind afectate de regula de o mai mare lipsa de transparenta in ceea ce priveste mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal, este important ca interesul legitim sa fie cat se poate de transparent pentru persoanele vizate. De altfel, transparenta pe care Site-ul trebuie sa o dovedeasca si deci informarea utilizatorilor, este obligatorie indiferent de temeiul pe care se bazeaza prelucrarea datelor cu caracter personal.

    Astfel, daca societatea va dori sa informeze clientii/Lead Customers cu privire la anumite concursuri sau promotii folosind una din optiunile oferite de CRM, scopul acestui demers va fi cu siguranta unul de marketing. In consecinta, temeiul de drept ce poate sta la baza unei atare operatiuni nu poate fi cel prevazut de art. 6 alin. 1 lit. (b) si nici (c) din Regulament, ci va fi cel de la lit. (a) sau lit. (f).

    Intrucat dovedirea unui interes legitim al operatorului sau al unui tert care sa nu prevaleze in fata drepturilor fundamentale ale persoanelor vizate este dificila in cazul prelucrarii datelor in scop de marketing, in majoritatea situatiilor magazinele online aleg temeiul consimtamantului si creaza premisele in acest sens, prin afisarea unei note de consimtamant care poate fi acceptata de catre client (n.n. nu care trebuie sa fie acceptata de client pentru a putea comanda produse).

    Prioritatea temeiului consimtamantului fata de cel al interesului legitim poate fi explicata si prin raportare la normele art. 4 din Legea nr. 506/2004 potrivit caruia, cu titlu de exceptie, este permisa prelucrarea comunicarilor si a datelor de trafic aferente, in cazul in care utilizatorul si-a exprimat acordul.

    Un alt argument ce vine in sprijinul utilizarii temeiului consimtamantului in cazul prelucrarii de date ce presupune crearea de profiluri ale utilizatorilor, il constituie art. 22 din GDPR, ce permite acest demers atunci cand produce efecte juridice semnificative pentru utilizatori (adica in situatia in care e necesara o evaluare a impactului asupra protectiei datelor), daca acestia si-au exprimat consimtamantul explicit in acest sens.

    Ca un motiv in plus a utilitatii alegerii temeiului consimtamantului, amintim exemplul nr. 5 oferit de Ghidul nr. 2/2019 emis de EDPB. Exemplul se refera la farmacie on-line care analizeaza informatiile la care are acces cu privire la clienti (inclusiv informatii demografice, clickstream data, produsele achizitionate sau numai vizualizate) si creaza un profil care permite comunicarea de e-mailuri cu produsele ce au sansele cele mai ridicate sa fie interesante pentru acel client. Concluzia EDPB este aceea ca nu poate fi folosit temeiul interesului legitim atunci cand se creaza astfel de profile ale clientilor in scop de marketing.

    Lasand deoparte argumentele de mai sus ce vin in sprijinul alegerii consimtamantului ca temei de drept atunci cand sunt prelucrate date cu caracter personal in scop de marketing, se va verifica de fiecare data de catre societate care este temeiul potrivit fiecarei operatiuni de prelucrare a datelor. Dupa ce se va determina care temeiuri este cel mai potrivit situatiei de fapt respective, persoana vizata trebuie informata la momentul primei comunicari si daca e necesar, trebuie obtinut consimtamantul acesteia.

    Indiferent de temeiul ales insa, principiile generale revazute de Regulament la art. 5, trebuie respectate.

    In concluzie: Temeiul de drept folosit in vederea prelucrarii datelor cu caracter personal de catre un magazin care vinde produse on-line, difera in functie de scopul urmarit. Astfel, daca se vor activa anumite optiuni ale CRM-urilor ce au drept scop folosirea datelor cu caracter personal in scop de marketing, iar nu numai pentru achizitionarea produselor, se va alege cel mai adesea temeiul consimtamantului.

    Newsletter PortalProtectiaDatelor.ro

    Munca la domiciliu - Aspecte practice privind GDPR

    Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
    Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalProtectiaDatelor.ro si primesti cadou Raportul special "Munca la domiciliu - Aspecte practice privind GDPR"!

    Da, doresc sa ma abonez si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

    Articole similare din categoria GDPR pentru activitati de marketing

    x