Companie de transport public, amendata GDPR. Soferii erau filmati excesiv iar inregistrarile erau folosite la sanctiuni
Compania de transport public din Cluj-Napoca a fost amendata cu suma de 4000 de euro pentru monitorizarea excesiva a soferilor de troleibuze si autobuze, prin instalarea unor camere audio-video in cabinele mijloacelor de transport in comun, si a folosit inregistrarile in detrimentul angajatilor, in cadrul procedurilor de cercetare si sanctionare disciplinara.
Recent, Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal anunta ca a finalizat in luna noiembrie 2024 o investigatie la operatorul Compania de Transport Public Cluj-Napoca S.A. si a constatat incalcarea art. 5 alin. (1) lit. a), b), c), alin. (2) si art. 6, coroborat cu art. 5 lit. a)-d) din Legea nr. 190/2018, raportat la dispozitiile art. 83 alin. (5) lit. a) din Regulamentul (UE) 2016/679.
Ca atare, operatorul a fost sanctionat cu amenda in cuantum de 19.902 lei, echivalentul sumei de 4.000 euro.
Investigatia a fost demarata ca urmare a unei sesizari prin care s-a semnalat faptul ca, la nivelul Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A., sunt montate in cabina de conducere din autovehicule, camere de supraveghere audio-video indreptate catre sofer, cu posibilitatea de monitorizare online de la distanta.
Potrivit ANSPDCP, in cadrul investigatiei s-a constatat ca operatorul a prelucrat in mod nelegal datele personale ale unui numar mare de angajati in functia de sofer, respectiv imaginea si vocea prin intermediul sistemului de supraveghere audio-video instalat in interiorul cabinelor de conducere ale mijloacelor de transport public (troleibuze si autobuze), cu incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. a), b), c), alin. (2) si art. 6 din Regulamentul (UE) 2016/679, coroborat cu art. 5 lit. a)-d) din Legea nr. 190/2018.
Astfel, pe o perioada de mai multi ani, prelucrarea datelor cu caracter personal ale persoanelor vizate (angajati) in contextul relatiilor de munca, s-a efectuat de catre operator cu incalcarea principiilor de prelucrare a datelor cu caracter personal, cu privire la legalitate, legitimitate si limitate la ceea ce este necesar in raport cu scopurile in care datele sunt prelucrate.
De asemenea, s-a constatat ca imaginile si sunetele captate de camerele de supraveghere au fost folosite de operator in alt scop, inclusiv in detrimentul angajatilor, in cadrul procedurilor de cercetare si sanctionare disciplinara.
Totodata, s-a retinut ca aceasta modalitate de prelucrare a datelor personale prin sistemul de supraveghere instalat in mijloacele de transport public poate afecta, prin caracterul nelegal si excesiv, si alte categorii de persoane vizate (calatori), in ceea ce priveste colectarea sunetelor/vocii acestora prin intermediul camerelor instalate.
De asemenea, s-a dispus fata de operator masura corectiva de a asigura conformitatea cu Regulamentul (UE) 2016/679 a operatiunilor de colectare si prelucrare ulterioara a datelor personale, prin reevaluarea necesitatii atingerii scopurilor propuse, pe de o parte, prin utilizarea camerelor de supraveghere audio-video instalate in interiorul cabinelor de conducere ale mijloacelor de transport public, iar pe de alta parte, prin utilizarea optiunii audio a camerelor de supraveghere instalate in mijloacele de transport public, in conformitate cu principiile si conditiile de legalitate prevazute de Regulament si de Legea nr. 190/2018.
In acest context, reiteram ca art. 5 din Legea nr. 190/2018, prevede:
Prelucrarea datelor cu caracter personal in contextul relatiilor de munca:
In cazul in care sunt utilizate sisteme de monitorizare prin mijloace de comunicatii electronice si/sau prin mijloace de supraveghere video la locul de munca, prelucrarea datelor cu caracter personal ale angajatilor, in scopul realizarii intereselor legitime urmarite de angajator, este permisa numai daca:
a) interesele legitime urmarite de angajator sunt temeinic justificate si prevaleaza asupra intereselor sau drepturilor si libertatilor persoanelor vizate;
b) angajatorul a realizat informarea prealabila obligatorie, completa si in mod explicit a angajatilor;
c) angajatorul a consultat sindicatul sau, dupa caz, reprezentantii angajatilor inainte de introducerea sistemelor de monitorizare;
d) alte forme si modalitati mai putin intruzive pentru atingerea scopului urmarit de angajator nu si-au dovedit anterior eficienta; si
e) durata de stocare a datelor cu caracter personal este proportionala cu scopul prelucrarii, dar nu mai mare de 30 de zile, cu exceptia situatiilor expres reglementate de lege sau a cazurilor temeinic justificate.
Recent, Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal anunta ca a finalizat in luna noiembrie 2024 o investigatie la operatorul Compania de Transport Public Cluj-Napoca S.A. si a constatat incalcarea art. 5 alin. (1) lit. a), b), c), alin. (2) si art. 6, coroborat cu art. 5 lit. a)-d) din Legea nr. 190/2018, raportat la dispozitiile art. 83 alin. (5) lit. a) din Regulamentul (UE) 2016/679.
Ca atare, operatorul a fost sanctionat cu amenda in cuantum de 19.902 lei, echivalentul sumei de 4.000 euro.
Investigatia a fost demarata ca urmare a unei sesizari prin care s-a semnalat faptul ca, la nivelul Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A., sunt montate in cabina de conducere din autovehicule, camere de supraveghere audio-video indreptate catre sofer, cu posibilitatea de monitorizare online de la distanta.
Potrivit ANSPDCP, in cadrul investigatiei s-a constatat ca operatorul a prelucrat in mod nelegal datele personale ale unui numar mare de angajati in functia de sofer, respectiv imaginea si vocea prin intermediul sistemului de supraveghere audio-video instalat in interiorul cabinelor de conducere ale mijloacelor de transport public (troleibuze si autobuze), cu incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. a), b), c), alin. (2) si art. 6 din Regulamentul (UE) 2016/679, coroborat cu art. 5 lit. a)-d) din Legea nr. 190/2018.
Astfel, pe o perioada de mai multi ani, prelucrarea datelor cu caracter personal ale persoanelor vizate (angajati) in contextul relatiilor de munca, s-a efectuat de catre operator cu incalcarea principiilor de prelucrare a datelor cu caracter personal, cu privire la legalitate, legitimitate si limitate la ceea ce este necesar in raport cu scopurile in care datele sunt prelucrate.
De asemenea, s-a constatat ca imaginile si sunetele captate de camerele de supraveghere au fost folosite de operator in alt scop, inclusiv in detrimentul angajatilor, in cadrul procedurilor de cercetare si sanctionare disciplinara.
Totodata, s-a retinut ca aceasta modalitate de prelucrare a datelor personale prin sistemul de supraveghere instalat in mijloacele de transport public poate afecta, prin caracterul nelegal si excesiv, si alte categorii de persoane vizate (calatori), in ceea ce priveste colectarea sunetelor/vocii acestora prin intermediul camerelor instalate.
De asemenea, s-a dispus fata de operator masura corectiva de a asigura conformitatea cu Regulamentul (UE) 2016/679 a operatiunilor de colectare si prelucrare ulterioara a datelor personale, prin reevaluarea necesitatii atingerii scopurilor propuse, pe de o parte, prin utilizarea camerelor de supraveghere audio-video instalate in interiorul cabinelor de conducere ale mijloacelor de transport public, iar pe de alta parte, prin utilizarea optiunii audio a camerelor de supraveghere instalate in mijloacele de transport public, in conformitate cu principiile si conditiile de legalitate prevazute de Regulament si de Legea nr. 190/2018.
In acest context, reiteram ca art. 5 din Legea nr. 190/2018, prevede:
Prelucrarea datelor cu caracter personal in contextul relatiilor de munca:
In cazul in care sunt utilizate sisteme de monitorizare prin mijloace de comunicatii electronice si/sau prin mijloace de supraveghere video la locul de munca, prelucrarea datelor cu caracter personal ale angajatilor, in scopul realizarii intereselor legitime urmarite de angajator, este permisa numai daca:
a) interesele legitime urmarite de angajator sunt temeinic justificate si prevaleaza asupra intereselor sau drepturilor si libertatilor persoanelor vizate;
b) angajatorul a realizat informarea prealabila obligatorie, completa si in mod explicit a angajatilor;
c) angajatorul a consultat sindicatul sau, dupa caz, reprezentantii angajatilor inainte de introducerea sistemelor de monitorizare;
d) alte forme si modalitati mai putin intruzive pentru atingerea scopului urmarit de angajator nu si-au dovedit anterior eficienta; si
e) durata de stocare a datelor cu caracter personal este proportionala cu scopul prelucrarii, dar nu mai mare de 30 de zile, cu exceptia situatiilor expres reglementate de lege sau a cazurilor temeinic justificate.
Newsletter PortalProtectiaDatelor.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalProtectiaDatelor.ro si primesti cadou Raportul special "Munca la domiciliu - Aspecte practice privind GDPR"!
Articole similare din categoria Entitati amendate
21Nov2024
Clienti cu bani retrasi din conturi si credite nesolicitate. Raiffeisen Bank, amenzi GDPR in valoare de 20.000 EURO
de Colectivul de Specialisti Rentrop&Straton
21 Nov 2024
19Nov2024
UNTOLD SRL - Amenzi de 15.000 EURO pentru nerespectarea GDPR
de Portal Protectia Datelor
19 Nov 2024
28Aug2024
Gafe majore cu imaginile surprinse de camerele de supraveghere. Kaufland Romania, amendata cu 7.000 Euro
de Portal Protectia Datelor
28 Aug 2024
15Dec2023
IFN amendat GDPR dupa ce a ignorat un incident de securitate. Sanctiuni in cuantum de 24.000 EURO
de Colectivul de Specialisti Rentrop&Straton
15 Dec 2023
20Nov2023
Rompetrol, amenda GDPR de 110.000 de euro - datele unor clienti, folosite pentru obtinerea de credite de la IFN-uri
de Colectivul de Specialisti Rentrop&Straton
20 Nov 2023
01Nov2023
Asociatie de proprietari, sanctionata pentru afisarea listei de intretinere
de Colectivul de Specialisti Rentrop&Straton
01 Nov 2023